Oriëntatie week - Reisverslag uit Annandale, Verenigde Staten van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu Oriëntatie week - Reisverslag uit Annandale, Verenigde Staten van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu

Oriëntatie week

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Willeke

04 Juli 2009 | Verenigde Staten, Annandale

Het is weer zaterdag dus eindelijk heb ik weer even tijd om mn waarbenjij bij te werken. Ik vind het trouwens echt geweldig om alle reacties te lezen, dankjewel :). Afgelopen week was echt super maar wel erg druk. Het begon allemaal maandagochtend.

Maandag kregen we (alleen Rhemmi en ik want wij zijn de laatste nieuwkomers deze zomer) ons waterdichte trainingsschema voor de week. We begonnen natuurlijk met een kennismaking, inchecken in the health centre, uitleg van de regels en een paar van onze eerste trainingsessies.
Voorbeelden van soorten training die ik heb gehad deze week zijn:
-social training (over racisme, respect enz.),
-personal care (over luiers verschonen, mensen in rolstoel helpen met douchen enz.),
-behaviour training (over hoe om te gaan met een camper die niet wil luisteren of agressief zijn,
-emergency procedures
-training over verschillende aandoeningen (adhd, autisme en wat te doen als iemand een seizure heeft, gebarentaal enz.)
-paperwork (ja, we moeten echt heel veel administratieve dingen doen, alles wat een camper doet of meemaakt wordt gerapporteerd)

Het was een hoop informatie maar zeker leerzaam en ook wel nodig om goed met de mensen om te gaan. Oja, voor de mensen die het nog niet wisten: alle campers hebben een verstandelijke handicap en veel van hun zijn ook lichamelijk gehandicapt. Ik werk elke week met een andere leeftijdsgroep en de ene week werk ik met vrouwen en dan weer met mannen.

Tussen de lessen door moest ik helpen in één van de cabins. Ik had echt geluk want alle campers waren zo makkelijk, rustig en vaak ook vrolijk. Bovendien konden ze bijna allemaal zelf de belangrijkste dingen doen zoals omkleden, tanden poetsen enz. Het kwam er voor mij deze week dus vooral op neer om ze te vermaken en te helpen met bijvoorbeeld brieven schrijven. Gelukkig zijn er enorm veel activiteiten gepland voor elke cabin. Eén van de dingen die we gedaan hebben is: a boat ride. Het gaat om een boot voor zo'n 15 personen die de counselor (ik dus) zelf moet besturen! Ja, dacht ik toen, maar hoe?!. De Amerikanen hier 'docken' elke week boten dus gaan ze er heel leuk vanuit dat iedereen dat kan. Gelukkig ging dat allemaal wel goed, na wat gestuntel natuurlijk.

Andere activiteiten die ik deze week met de campers heb gedaan is: football en volleybal spelen, Arts and Crafts waar we kostuums hebben gemaakt, puzzelen, liedjes zingen, naar de speeltuin en de nature walk. Er zijn nog enorm veel activiteiten die zij wel gedaan hebben maar ik moest missen vanwege de training.

De avondprogramma's zijn altijd weer geweldig hier. Vooral de circusshow (waarin we alle campers in hun eigengemaakte dierenkostuum lieten 'optreden'), the dance (ik heb nog geweldige foto's daarvan) en de talentshow (elke camper kon zijn/haar talent laten zien, bijvoorbeeld het alfabet opzeggen of een dansje doen) vond ik echt super. (Ok, ik weet dat dit geen normale zinnen zijn maar het is veel handiger om het zo te vertellen :) )

Ik moet ook nog even wat kwijt over het eten: het eten hier is echt verschrikkelijk. Ik wist dat Amerikanen veel en vet eten maar niet dat het zo erg is. Soms krijgen we 's ochtends pannenkoeken, voor de lunch pizza of taco's met chips en donuts met pasta als avondeten. Daarnaast eten de Amerikanen tussendoor, vooral 's avonds laat nog enorm veel snacks. Gelukkig hebben ze altijd in een hoekje van de zaal wat cornflakes liggen of broodjes die je kunt roosteren. De porties op kamp vallen wel mee maar daarbuiten zijn ze echt enorm.

Ik heb de mensen hier trouwens drop laten proeven maar ze vinden het veel te raar (salt?! how can sweets be salt?!). Zij hebben wel iets wat erop lijkt maar dat is rood en ze vinden al het eten wat zwart is gewoon per definitie niet lekker.

Gister ben ik met wat mensen naar Buffalo geweest waar we wat inkopen gedaan hebben en uit eten zijn geweest. Als je daar wat te drinken besteld krijg je standaard een halve liter glas en de maaltijd heb ik gedeeld met een meisje uit Polen omdat we al vreesden dat het 3-persoonsmaaltijden zijn voor ons. Het is in ieder geval niet duurder hier dus dat scheelt weer.

Vanochtend (vandaag natuurlijk 4th of July!) ben ik naar de parade in Annandale geweest. Het zou helemaal fantastisch moeten zijn maar de parade zelf bleek nogal saai te zijn. Gelukkig was het wel heel gezellig en hebben we ons uiteindelijk prima vermaakt.

Oja, donderdag was natuurlijk de diplomauitreiking. Ik ben zo blij dat ik daar bij kon zijn via Skype. Ik vond het echt leuk om iedereen weer even te zien en niks te missen van deze toch wel belangrijke gebeurtenis.

Pff wat een verhaal en ik ben eigenlijk nog lang niet uitgepraat, het is ook niet echt een logisch verhaal maar jullie moeten het er maar mee doen ben ik bang. :D

Over de foto's: die kan ik nog niet uploaden. Ik heb al veel gemaakt maar ik moet nog even iemand regelen die een laptop bij zich heeft waar ik mijn geheugenkaart in kwijt kan. (Bovendien mag ik foto's waar campers opstaan eigenlijk niet op internet zetten zonder toestemming.)

Over de campers gesproken, ik heb zo gelachen om sommige mensen. Sommige campers zijn echt zo onvoorspelbaar en gevaarlijk voor zichzelf en voor anderen dat het vooral zwaar is om op ze te letten, maar andere campers zijn zo leuk. En het is vooral heel mooi om te zien hoeveel lol ze hebben en dat een paar niet meer weg willen op vrijdag omdat ze ons zo zullen missen. Het communiceren met hen was in het begin wel erg moeilijk maar dat gaat steeds beter. Ze praten bijna allemaal erg onduidelijk (als ze kunnen praten) en dan natuurlijk ook nog Engels. Probeer dan maar eens een brief voor ze te schrijven die zij willen dicteren. Ik heb zoveel verhalen over campers en hun mooie uitspraken/acties maar als ik daar mee ga beginnen hou ik waarschijnlijk niet meer op.

Nu heb ik de training dus afgesloten en ben ik officieel een counselor, ik kreeg gister mijn t-shirt en mocht 'De Tunnel' signeren. Volgende week (morgen komen ze alweer) zal ik werken in een cabin met maar 4 campers samen met 3 andere counselors. Dit is niet voor niets. Het betekent dat alle campers one-to-one zijn en dus veel aandacht nodig hebben. Ze hebben ons al gewaarschuwd voor één van de campers omdat hij een obsessie schijnt te hebben voor het verscheuren van stof zoals kleding, stoelbekleding en gordijnen (erg prettig dus). Daarnaast ruikt onze nieuwe cabin niet al te fris vanwege de vorige campers. Gelukkig zijn de andere drie counselors wel allemaal erg aardig dus het is een veelbelovende week.

Oh, speciaal voor Nel zal ik nog even het weer beschrijven (want ik ben inderdaad nog steeds een echte Hollander en kan het niet laten): het wordt hier steeds warmer! Het is nog niet zo warm als in NL maar het lange broeken weer is gelukkig voorbij.

Ik ga nu weer snel stoppen met schrijven want we gaan waarschijnlijk zo kanoën met wat mensen.

Liefs,

PS. Ik slaap echt zo kort elke nacht want de campers moeten om 7.30 uit bed (dan moeten wij dus klaar zijn)en 's avond zijn we tot laat nog bezig met paperwork. Zonder pauzes overdag is het wel zwaar maar goed uit te houden omdat je elke dag nieuwe dingen meemaakt.

PPS. ik mis jullie wel hoor :)

  • 05 Juli 2009 - 08:38

    Marga:

    WAUW... wat beleef jij daar veel zeg, je doet en beleeft dingen waarvan je misschien niet eens wist dat je ze in je had en kon ( en dan heb ik het niet alleen over het vette eten)?! Hoop dat de foto's de volgende keer meekomen want ik denk dat mijn "plaatjes" bij je verhalen nog niet de helft weergeven van wat jíj ziet.lieve groet

    P.S. Hoop dat je one-to-one maatje niet de agressiefste is van het stel.

  • 05 Juli 2009 - 10:36

    Papa:

    Dear official counselor,

    Om met Marga te spreken: WAUW-WAUW, wat een belevenissen in één week. Interessant en leuk om te lezen. Mooi dat het je goed bevalt, behalve het eten dan. Met jouw drop kun je je maag af en toe gelukkig even een 'Nederlands' gevoel geven; die VS'ers weten gewoon niet wat ze missen.
    Vond het geweldig om je via skype te zien en te spreken tijdens de diploma-uitreiking. We hebben niets voor je meegekregen, ook geen jaarboek. Je houdt alles nog tegoed.

    Veel plezier de tweede week. Liefs P.

  • 05 Juli 2009 - 11:14

    Mols:

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Het is inderdaad niets voor jou om 's avonds nog te snacken :P

    Hopelijk komt je weer een leuke week tegemoet, waar je hopelijk wat meer tijd hebt om uit te rusten. (en nog verhaaltjes te schrijven en foto's te uploaden)

    Groeten uit het benauwde Leusden

  • 05 Juli 2009 - 11:50

    Zus:

    Zusje!
    Tjonge wat een verhalen zeg! Vooral veel meegemaakt in 1 week! Ik ben super trots op je dat je de uitdaging USA bent aangegaan.
    Helaas heb ik je gemist via skype, maar dit verhaal maakt alles weer goed. Ik ben benieuwd naar foto's.
    Dat eten klinkt goed...Ahum! Misschien had je toch meer drop mee moeten nemen, want dat zal je wel nodig hebben daar. Ik snap echt niet dat die mensen daar niet kunnen genieten van een overheerlijk dropje. Blijkbaar zijn ze daar aan andere dingen verslaafd. Hopelijk gaat het besturen van de boot je goed af. Vergeet niet om leuke uitspraken en acties van de campers op te schrijven. Heb wel zin om te lachen!!

    Good luck!

    Dikke kus!

  • 05 Juli 2009 - 12:55

    Esmée:

    Klinkt allemaal super zeg! Wat jij allemaal op 1 dag doet, doe ik ongeveer in 1 maand :P

    Ik moet zeggen, dat ik alleen al vrolijker wordt door je verhaal te lezen.. Kijk dus nu al uit naar je volgende verhaal :D

    Kussen

    (ps ik heb nu t/m deel 7 uit en begin in 'de aflossing', ben je ook weer up to date van mijn activiteiten :P)

  • 05 Juli 2009 - 16:25

    Sjoerd:

    Hi Willeke, fantastisch hoor zo'n onsamenhangend verhaal! Echt zoals je het meemaakt! Het is precies zoals je wilt: super (en) druk! Ik denk wel dat de 1e week veel nieuwe indrukken opdoen is en de routine je wat meer lucht gaat geven (hoop ik). Nou, we missen je hier ook hoor!! Veel liefs, Sjoerd

  • 05 Juli 2009 - 19:20

    Helen:

    Hee stoere meid!
    jeetje, wat een indrukken allemaal, en waarschijnlijk zijn degene hierboven nog lang niet eens de helft van alle ervaringen die jij nu opdoet! Ik vind het interessant om je verhalen te lezen, het lijkt me allemaal heel heftig. Maar ik kan me voorstellen dat je het goed volhoudt omdat er steeds nieuwe dingen gebeuren.
    Ik vond het ook super dat je bij de diploma uitreiking was en ik vond het helemaal super dat je gister voor mijn verjaardag belde! Dat had ik echt niet verwacht en ik vond dat heel bijzonder (lief).
    Veel plezier weer deze week, ik hoop dat je one to one camper je deze week veel goeds brengt. (ben benieuwd)
    Veel liefs, Helen

  • 05 Juli 2009 - 20:12

    Annemarijn:

    Wil! Wat super allemaal! Het klinkt ook alsof je wel goed overweg kan met de andere counselors, fijn zeg. En wat een uitdagingen allemaal, van boten besturen tot met onverstaanbare mensen communiceren!
    Ik vond het ook super om je te zien en horen tijdens de diploma-uitreiking!! Je was ook super goed te verstaan! Toen ik je zag had ik weer helemaal zin om je weer in het echt te zien..
    Ik zit nu in Sucre in Bolivia, we hebben het erg naar ons zin en doen veel leuke dingen. Het is hier zo anders dan in Europa, echt speciaal.
    Nou wil, ik vind het super leuk om je verhalen te lezen! Veel plezier en succes nog! Liefs van Annemarijn

  • 05 Juli 2009 - 21:01

    Mark:

    Hey Lief

    Best heftig hoe druk je het daar hebt zeg. Maar gelukkig heb je het er naar je zin;) Tsja t eten, de etenstijden, en de hoeveelheden ben je wat minder gewend natuurlijk, maar dat overleef je wel toch?;)Gelukkig voor je dat t weer wat beter word (en hier waarsch ook iets koeler:)) Hey lieverd je weet dat ik je mis, maar ik wens je natuurlijk toch heel veel plezier de komende weken, en we houden natuurlijk ook contact met onze 'one to one' mailtjes;)

    Liefs xxx

    P.S. Je mag me best vaker s'nachts uit bed bellen hoor;) Don't worry, tis no problemo.

  • 06 Juli 2009 - 09:59

    Greetje:

    Geweldig lieverd al die verhalen. Je beschrijft het heel kleurrijk en ik kan me er wel een klein beetje bij voorstellen. Je bent inderdaad erg druk maar dat heb je toch ook het liefste? Gewoon een beetje afzien. Ik ben heel trots op je. Dit zijn ervaringen die je nooit meer vergeet en heel erg leerzaam. Ik weet ook dat je het wel ligt met dit soort mensen omgaan. Ze zijn vast blij met je en met de anderen. Heerlijk omje te zien en te spreken met de diploma uitreiking. We missen je hier wel hoor! Let goed op jezelf en vooral heel veel genieten!! We vinden je een kanjer! Dikke kus, mama

  • 07 Juli 2009 - 15:37

    Bianca:

    Hoi lieve Wil!

    Damn jij hebt het even druk! Maar wel ontzettend leuk wat je allemaal moet doen, dat ligt je ook echt wel denk ik!

    Wel balen dat je maar zo kort slaapt! Wel uitkijken hea Wil! Baaah al dat vette eten! Donuts en chips bij het avondeten ook echt! En dan gaan ze zeuren over drop, ze eten alles maar drop is dan weer niet goed :P Niet vet genoeg waarschijnlijk haha. Onbegrijpelijk dat Amerikanen vaak nog best oud worden ook.

    Ik vond het trouwens heel erg leuk om je met de diploma uitreiking ff te zien. Iedereen van 'onze groep' zat echt zo met een big smile, hehe dat is Wiiil! Laheij liet steeds je microfoon vallen echt grappig. En dan ging ie weer: Ben je er nog? Super leuk btw dat je belde met Helen's verjaardag!

    Mooi dat het weer al lekkerder wordt! Wel zo fijn als je gaat kanoën enzo. Hier regent het nu keihard, en het is nog maar 20 graden ofzo!

    Nou Wil, hopelijk bevalt je tweede week net zo goed als je eerste! Ik weet niet of ik je volgende verhaal snel kan lezen, want ik vertrek morgen naar Kroatië! Maar iig, je hoort nog van me.

    Have fun,
    xxxxxx

  • 10 Juli 2009 - 21:18

    Liefste Zusje(A):

    Waaaajoooo wat een verhaal. hou je t wel vol daaro elke dag vroeg op staan?? oghh kzou het niet kunnen.
    Gelukkig verveel je je niet=D

    ik verveel me ook niet , maar toch moet je snel terug komen. Je bent er gewoon niet op mijn verjaardag:| echt een schande. me nieuwe nr is trouwens: 0627316738 hahaha, je weet wat je te doen staat(6)

    muchos kusjes.X !!!

  • 15 Augustus 2009 - 10:37

    Nel:

    Je kon het echt niet laten he, wil de bil :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Annandale

Kamp leiden in de US

Recente Reisverslagen:

23 Augustus 2009

Laatste week en terugreis

15 Augustus 2009

Camp Friendship and the Olympics

09 Augustus 2009

Een cabin vol kinderen

01 Augustus 2009

Lead counselor

26 Juli 2009

De drukste week van de zomer
Willeke

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 14675

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 03 Juli 2014

Co-schappen in Mangochi, Malawi

03 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Zambia Nyanje Hospital

26 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Kamp leiden in de US

Landen bezocht: