Lead counselor - Reisverslag uit Annandale, Verenigde Staten van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu Lead counselor - Reisverslag uit Annandale, Verenigde Staten van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu

Lead counselor

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Willeke

01 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Annandale

Het is haast niet te geloven dat ik hier al 5 weken ben, hoewel ik aan de andere kant ook niet kan geloven dat ik hier pas 5 weken ben (dat klinkt nogal dubbel ik weet het). De tijd gaat enorm snel door de vele werkzaamheden, maar door het goed leren kennen van mijn collega's en het leven op kamp lijkt het ook alsof ik hier al veel langer ben (en doordat ik natuurlijk niet kan wachten om jullie allemaal weer te zien).

Maarja, to te point now. Deze week was ik lead counselor in mijn cabin. Dat klinkt heel stoer maar het betekent vooral meer paperwork en minder vrije tijd. Je krijgt er natuurlijk wel wat voor terug: verantwoodelijkeheid en hoe gek dat ook kan klinken dat is in dit geval echt positief. Vooral tijdens de camp-out realiseerde ik me even wat een grote verantwoordelijkheid ik op dat moment had, maar daar kom ik nog op terug. :)

Eerst nog even één ding over vorige week. Elke week is er een staff meeting met all staff van Camp Friendship en dan worden er 2 awards uitgereikt: Humor-award en de All-star award. Dit weekend heb ik de All-star award gewonnen voor mijn werk met Tammy en de klimmuur vorige week! Ik kon het gewoon niet laten dat even te melden. ;)

Zoals ik in mijn vorige verhaal al zei had ik 5 campers deze week en 1 collega-counselor in de cabin. Al de campers waren high-functioning en dat maakte onze week een stuk voller dan de vorige! Het is ongelooflijk hoeveel activiteiten je in 6 dagen kan doen met een beetje aanmoediging en tieners die geen rest hour nodig hebben, zoals fishing, airhockey, verstoppertje, krijten (come on, this is fun, your paper is everywhere!), kickbal(baseball alleen dan met een voetbal) en heel veel Arts & Craft (ik heb gewoon een hagedis van kralen gemaakt, het is echt grappig om te zien hoe creatief je word als je wel moet, naja creatief.., waarscijnlijk eerder fantasie dan creativiteit, maar toch).

Met z'n tweeën een cabingroep begeleiden is vrij lastig. Het zijn vooral kleine dingen die veel tijd kosten. De tafel kan bijvoorbeeld maar door 1 persoon gedekt worden omdat de ander bij de campers moet blijven, en als 1 camper naar de WC moet, moet ze wachten tot de andere counselor terug is. Het zorgde wel voor goed teamwork en goede communicatie tussen mij en Ally (andere counselor).
Gelukkig hadden we campers die, eenmaal in de cabin, zichzelf rustig konden houden zodat we allebei dingen konden regelen. Dirty laundry wegbrengen, potloden halen, loodgieter regelen (en meer van dat soort zaken) en heel veel paperwork: Reports to caregiver, Healthscreenings, P2's, Cabin checklists, Experminentreports, Behaviour reports Volunteerreviews, Packinglists, Aanvraag voor activiteiten/campingplaatsen/picnicfood, en meer verklaringen. Hoe meer een camper meemaakt in een week hoe meer reports er geschreven moeten worden en 1 foutje en je kan het hele verslag opnieuw schrijven!

Al deze dingen moeten elke week weer gebeuren maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het natuurlijk gaat en deze week was eigenlijk best goed gecoordineerd.(met trema waarvan ik de code ben vergeten).

Deze week was het thema: movie. Maandag was het avondprogramma in de stijl: Wild Wild West. Het was echt geweldig om te kijken naar het golddigging in het volleybalveld en(water)pistoolgevecht Campers versus Counselors. In de Saloon ontmoette ik een camper die opeens zonder enige reden mijn haar vastgreep (bovenop mijn hoofd) en er uit alle macht aan begon te trekken. Er waren 5 counselors voor nodig om de jongen van me weg te trekken en ik had echt het gevoel alsof hij haar uit mijn hoofd zou trekken!
Het was nogal onverwacht maar dat soort dingen gebeuren hier dagelijks en ik ben erg blij dat ik er zo goed van af ben gekomen! Er loopt hier een meisje rond met een hoofddoekje omdat ze een pluk haar mist en vele counselors met andere oorlogswonden (waar ze overigens vaak erg trots op zijn natuurlijk). Ik heb tot nu toe alleen nog maar wat blauwe plekken maar heb vaak genoeg weg moeten duiken (gelukt mede dankzij mijn oriëntatiecursussen en vooral door gewoon constant op je hoede te zijn).

Het avondprogramma van woensdag in de detective-style was echt geweldig. Er was een soort van Who-Dun-It spel en de program staff heeft er echt enorm veel energie in gestopt. Er werd een heel toneelstuk opgevoerd en daarna moesten de campers op zoek gaan naar de verklede personages om ze te ondervragen. Het was echt zo mooi om te zien hoe betrokken de campers waren bij het spel en hoe ze helemaal in hun rol opgingen.

Dinsdag was de camp-out. Eén van onze campers was echter doodsbang voor kamperen dus bleef Ally met haar in de cabin.Ik was dus midden in het bos, buiten camp, alleen met 4 campers die er alle vertrouwen in hebben dat ik weet wat ik doe! Kampvuur en eten maken, (veel te kleine) tent opzetten waar 6 personen in moesten (extra counselor kwam rond middernacht om de andere ingang van de tent te bewaken en vertrok rond 6 am weer), kampliedjes zingen, spelletjes spelen, alle 4 de campers in bed helpen en 's ochtends alles weer afbreken voordat de hayride ons op zou halen.
Vooral toen één van mijn campers in haar broek plastte (gewoon voor de lol want ik vroeg haar waarom ze daar gewoon naast de WC stond during her 'accident' en niet gewoon naar binnen liep en toen zei ze met een smile: I just wanted to try) en een ander in haar slaapzak had geplast en ik nog 15 minuten had voor de hayride zou komen en de tent nog niet was afgebroken was ik echt even van: 'Ok hoe ga ik dit oplossen?' Het is bijna niet te geloven hoeveel je voor elkaar krijgt onder druk en achteraf was het echt een geweldige ervaring!

Wat ook leuk was deze week was de dierenshow. Een aantal mensen van een bepaalde organisatie kwamen hier op het kamp om de campers (en ons) dieren te laten zien en sommige te laten aaien. Dieren die we hebben gezien zijn o.a.: wasbeer, python, chinchilla, skink en armadillo.

Het weer hier is trouwens zo raar. Het was deze week elke dag erg warm en we hebben veel zon gehad. Maar donderdag was er opeens onweer! (freaking out our campers).

Gister begon onze vrije tijd weer. Eerst nog even een village meeting met een paar team-building spelletjes en daarna ben ik (weer) uit eten geweest met een groepje en we wilde net gaan kijken of er een leuke bar open was toen het opeens begon te plensen en we daarom niet zo nodig meer hoefde rond te lopen in het stadje.
Vandaag zijn we met een grote groep staffleden naar Annandale geweest om daar op een speciaal veld een softball wedstrijd te houden. Hoewel onze teamnaam 'Team Awesome' was zijn we twee keer op het nippertje verslagen, ondanks onze fanatieke spelers. De westrijden duurde bijna de hele dag en iedereen was vies, afgepeigerd en enorm vrolijk op de terugreis.

Eind van de middag heb ik lekker genoten van de grote cabin die ik helemaal voor mezelf heb nu en nog meer genoten van de eerste keer sinds ik in de VS ben dat ik langer dan 30 minuten alleen kan zijn. De andere counselors verhuizen morgen pas, ik heb mijn spullen alvast verhuisd naar 'Blue Heron' zodat ik het beste bed uit kan kiezen. ;)

Ik kijk echt enorm uit naar komende week. In 'Blue Heron' werk ik (samen met 5 andere counselors) met 8 kleine meisjes tussen de 7 en 14 jaar! Het is de eerste keer dat ik met kinderen werk ik heb er erg veel zin in. Het zal wel een enorme uitdaging worden want ze hebben allemaal een ernstige vorm van OCD,ODD,ADD of ADHD en vaak in combinatie met mentale retardatie of autisme. Ik denk dat het fysiek en mentaal erg zwaar zal worden maar ook heel bijzonder en anders dan ik eerder heb meegemaakt.

Nu weer tijd voor mij om te gaan slapen en de aanmeldingsformulieren te gaan doornemen voor de komende week.

Liefs,


PS. Over Groningen. Ik heb een kamer gevonden! Ik zal de eerste week nog in Eelde logeren en daarna echt verhuizen. Maar nu ik zo dichtbij kom te wonen zou ik graag eens langskomen/blijven eten/slapen, lijkt me gezellig!

PPS. Nog niet echt een teken van de Indianen gevonden maar ik blijf zoeken.

  • 02 Augustus 2009 - 12:05

    Tante Janny:

    Een Award, wat goed, hier heet Tammy Tammo, ha, ha. Ja,je komt straks in Groningen te wonen en dan moet je die taal ook een beetje kennen.Weer een prachtig verslag van hard werken,ervaringen en liefde voor de mensen. Het valt op dat er steeds meer engelse woorden in jou verslag staan. Daarom is Oom Jans aan de studie gegaan om zijn engels wat op te vijzelen. Straks moeten we je wel kunnen verstaan natuurlijk. Liefs en tot gauw.

  • 03 Augustus 2009 - 18:12

    Lizet:

    Hey Willeke,
    Wat heb je de afgelopen weken weer veel meegemaakt! Ik vind het erg knap dat je zo positief blijft ondanks de soms wel erg lastige campers! Ik hoop dat je binnenkort al wat foto's kan uploaden. Veel sterkte en natuurlijk veel plezier!
    Kus,
    Lizet

  • 04 Augustus 2009 - 08:29

    Zus:

    wow wow wow en nog eens wow.. het is echt weer grandioos wat jij meemaakt en wat jij daar allemaal moet doen..Ik kan me voorstellen dat je niet uitgepraat raakt over al je belevenissen. Ik kan niet wachten om nog meer te horen als je weer in NL bent. Ik kan weinig vertellen, aangezien ik nog steeds lekker aan het relaxen ben in frankrijk, wat betekent dat ik niet veel doe, maar lekker geniet van de zon. Enjoy your last weeks! byebye, big kiss

  • 04 Augustus 2009 - 08:33

    Mama:

    hai lieverd, still three weeks to go, we kunnen gaan aftellen. geweldig van die award en wat een ervaring om een nacht alleen door te brengen met die campers in de bush, maja je houdt van uitdaging en verantwoordelijkheid! ik hoop dat je nog haar hebt als je thuiskomt en dat je niet te veel verdere oorlogswonden hebt opgelopen. wij zijn nog lekker in frankrijk en kunnen je helaas vanaf hier niet mailen. vrijdag vertrekken we weer richting huis, dus dan hoor je weer van ons. gerdie ligt nog te pitten, maar je krijgt de groetjes van haar. dikke kus mama

  • 06 Augustus 2009 - 19:55

    Jeanine:

    Wat een bijzondere ervaring wat je allemaal mee maakt.Wat een belevenis!! Leuk om je verhalen te volgen.
    Fijn dat je een kamer hebt in Groningen, al hadden we een logee ook gezellig gevonden hoor.
    succes!


  • 08 Augustus 2009 - 17:00

    Annemarijn:

    Willie!
    Ik ben blij dat de kaart is aangekomen, want ik kwam er later achter dat ik ipv 'Estados Unidos' er America op had gezet..
    Wat jij daar toch allemaal meemaakt, ongelovelijk! Het is ook grappig om te zien dat je steeds meer Engels gebruikt in je zinnen.
    En wat goed van je kamer! Wat super chill zeg, in een studentenhuis?
    Ik ben net terug van een weekje Terschelling met Anne en Lisa, en later ook met Helen. Het was echt zooo leuk! We hadden echt super lekker weer en we zijn elke avond uitgegaan en heel veel leuke mensen ontmoet. Het was echt top! Het was wel drama op de heenreis, want toen we op Terschelling aankwamen kwamen we er achter dat onze bagage niet meer in het bagagerek lag. Dus toen zijn we huilend naar het politiebureau gegaan en zijn we met een politieagent alle campings van Terschelling afgegaan, omdat we dachten dat iemand anders het misschien had meegenomen (wat eigenlijk nogal bizar zou zijn omdat we abnormaal veel spullen bij ons hadden). Maar dat was wel vet, in een politieauto over het eiland toeren. Haha iedereen zat ons na te staren!
    Maar na die zoektocht bleek dat het nog op Harlingen stond, een enorme idioot heeft het daar uit de bagagewagon gehaald. Dus we waren super blij dat het terecht was, alleen onze spullen kwamen pas om half 11 s avonds aan, dus toen moesten we in het donker onze tent opzetten en dat was niet zo'n succes haha.
    Maar goed, het is allemaal goed gekomen. Ik ben nu wel kapot, dus vanavond lekker vroeg naar bed!
    O ik hoor net dat we gaan eten!
    Tot snel wil, nog maar 17 dagen! Succes en geniet ervan! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Annandale

Kamp leiden in de US

Recente Reisverslagen:

23 Augustus 2009

Laatste week en terugreis

15 Augustus 2009

Camp Friendship and the Olympics

09 Augustus 2009

Een cabin vol kinderen

01 Augustus 2009

Lead counselor

26 Juli 2009

De drukste week van de zomer
Willeke

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 14679

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 03 Juli 2014

Co-schappen in Mangochi, Malawi

03 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Zambia Nyanje Hospital

26 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Kamp leiden in de US

Landen bezocht: