Eerste week als counselor - Reisverslag uit Annandale, Verenigde Staten van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu Eerste week als counselor - Reisverslag uit Annandale, Verenigde Staten van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu

Eerste week als counselor

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Willeke

11 Juli 2009 | Verenigde Staten, Annandale

Zo, ik dacht dat ik vorige week weinig had geslapen maar dat neem ik bij deze terug. Werken als counselor betekent erg weinig rusten maar is ook natuurlijk veel leuker dan in training zijn.

Ok, ik zal proberen iets meer in de juiste volgorde te schrijven dus laat ik beginnen met vorig weekend.

Als je weinig vrije tijd hebt ga je de vrije tijd die je hebt natuurlijk enorm waarderen! Zaterdagavond ging ik samen met twee andere counselors kanoën naar een eiland in het meer dat eigendom is van het kamp (je kunt daar je camp out hebben met je campers, echt geweldig). Verder gewoon heerlijk in de staff lounge gezeten en daar 1 van de 3 films gekeken die het kamp bezit.

En toen begon het werk weer. De plannen zijn iets gewijzigd: ik heb deze week in een andere cabin gewerkt dan die mij eerst was toegewezen (gelukkig! denk ik). Mijn campers waren mannen tussen de 18 en de 26 jaar, waarvan 2 one-to-ones en die begeleidde ik samen met twee andere meiden.

Even tussendoor: niemand kan mijn naam hier normaal uitspreken, echt grappig. Ik heb al vele variaties gehoord waaronder: williekie, velleke en willaka ven kepmen met een echte amerikaanse W (why do you have two last names? haha).

Zondag was nog vrij rustig (als de campers arriveren is het alleen: inchecken, unpacking, 1 activiteit, dinner en dan avondprogramma). Wel maakte we al snel kennis met onze minder rustige campers. Eén van hen had erg veel hulp nodig met alles (eten, lopen, personal care). Hij was ook non-verbaal en kon geen gebarentaal, dat maakt de communicatie nogal moeilijk. De andere vier konden zichzelf in ieder geval duidelijk maken en één jongen was zelfs best slim (hij kon gewoon 3 talen spreken en schrijven, hij was vrij normaal behalve dat hij 2 meter lang was, in zichzelf hele scènes van films naspeelt, draken bevecht onder de douche en alleen maar praat over the Legend of Zelda).

Maandagochtend was niet echt geweldig. Om 6 uur waren alle campers wakker. Eén van hen had in zijn bed geplast en moest natuurlijk iedereen wekken (later merkte we dat hij elke nacht in zijn bed plast, wat je ook doet:S).
Verder wilde we een camper douchen maar deze besloot dat hij daar geen zin in had en begon poep naar ons te gooien! (die ik wist te ontwijken maar mijn collega was minder gelukkig)
Vol goede moed begonnen we aan de rest van de dag: basketballen, knutselen, vissen, football spelen tijdens rust uurtje, mudpit fight, zwemmen in het meer en avondspelletjes doen op het veld. De hele middag was gewoon top, het is zo heerlijk om met deze mensen te werken/spelen.
Die nacht was de kortste nacht deze week. Eén van de campers wilde niet slapen, lag wel al in bed, en gaf dus maar om de 10 seconden een schreeuw.
Eén van onze gesprekken tussen hem en ons ging ongeveer zo:
'Why are you screaming?'
'Don't know.'
'Then stop it OK.'
'Why?'
'Because you're waking everyone up.'
'Oh.'
'So stop screaming.'
'OK.'
'Do you promise to stop screaming?'
'Yes I promise.'
En een paar seconden later gaat hij dan vrolijk weer verder. Rond 1 uur kreeg ik hem eindelijk stil en konden we slapen (knock out op het moment dat je in bed ligt). 's Ochtends om 5 uur was dezelfde camper alweer op en herhaalde hetzelfde spelletje, zucht.

De rest van de week ging een stuk soepeler. Activiteiten die we gedaan hebben zijn: nog meer zwemmen in het meer en in het zwembad, naar de canteen voor souvenirs, picnicken, hayride door het bosgebied dat het kamp bezit, boogschieten (ging echt geweldig, de vorige keer bakte ik er niks van maar dit keer viel me echt mee), hockeyen, naar brandweerauto's kijken die dinsdagavond langskwamen voor de campers, movin and grovin, met de konijnen spelen (does anyone know which animal eats bunny's? oh I know, I know, a deer!), water spelletjes en gevechten, treasure hunt, kaartspelletjes, meer basketbal (waren ze echt verslaafd aan), rock climbing, the dance, the talent show en natuurlijk de camp out op donderdag avond.

De camp out is echt geweldig. Rond een uur of vijf gingen we met de campers en alle spullen naar het bos om daar te kamperen. Het duurde even voordat we een kampvuur wisten te maken (voor de mensen die het nog nooit gedaan hebben: dat is echt moeilijker dan je denkt! En dan heb je maar 10 lucifers en 1 krant in het camp out pakket zitten om het vuur te starten). Daarna samen met de campers de tent opzetten en ondertussen ook cheeseburgers maken op het vuur. De camp out vinden de campers natuurlijk ook helemaal geweldig, het is erg veel werk maar zorgt zeker voor een leuke avond/nacht.

Vrijdag, na Music en spelen in de gymzaal, moesten we natuurlijk alles weer inpakken en schoonmaken waarna de campers weer naar huis gingen. Daarna gingen we groepsfoto's maken met alle staff (bijvoorbeeld alle mensen die werkten in 5 bepaalde cabins in een telefooncel proppen, een hoop lol dus!). Gisteravond lekker een rustig avondje gehad (alleen uit eten en een village meeting).

Vandaag alvast spullen gepakt want volgende week ga ik vijf dagen werken op het kamp Eden Wood. Dit is een kleiner kamp aan de andere kant van het meer en valt onder dezelfde organisatie als dit kamp. Zij hadden nog mensen nodig dus vertrek ik morgenochtend samen met 11 andere counselors. Ik heb er veel zin in, weer een nieuwe ervaring erbij (en het eten schijnt er een stuk beter te zijn!).

Vanmiddag ga ik naar een echte Amerikaanse baseballwedstrijd! De Minnesota Twins spelen tegen de Chicago White Socks en we gaan erheen met alle staff. Ik ben benieuwd...

Ik heb het hier in ieder geval erg naar mn zin! Ik heb in twee weken zo erorm veel geleerd en een aantal onvergetelijke ervaringen opgedaan.

Oja ik heb nog geen gelegenheid gehad om iets te zoeken waarmee ik wel foto's op de computer kan zetten, but I'm working on it.

Nog bedankt voor al jullie reacties. Hou me op de hoogte van jullie nieuwtjes!

Liefs

  • 11 Juli 2009 - 20:38

    Lizet:

    Leuk om weer wat van je te horen! Maar ik ga nu slapen! Ik ga namelijk om 5.00 uur op vakantie naar Spanje en Zuid-Frankrijk! Dus dat wordt een korte nacht!
    Kus Lizet
    P.S. ik heb je boeken ingeleverd!

  • 12 Juli 2009 - 10:25

    Sjoerd:

    Hi Willeke, een onvergeterlijke ervaring hè! Vreemde lui die Amerikanen toch. Ik zou drop beloven aan lui die 's nachts de aandacht willen trekken (heb je wel kans dat het nog onrustiger wordt). Vertel volgende keer ook iets over je collega's: kun je het met ze vinden? Waar komen ze vandaan? Heb je al wat meer naaste vrienden? Ook sterkte daar hoor, want als je van onze feestjes hier hoort zul je wel even heimwee voelen. Gewoon over laten gaan! Heel veel liefs,


  • 12 Juli 2009 - 10:53

    Marga:

    Ha die Willeke,
    Fijn om weer wat van je horen, hoewel we gisteren ook veel over je gehoord hebben van wel hééél erg trotse ouders op het feestje van Marieke (wat trouwens erg gezellig was) Maar jij hebt het daar ook reuze naar je zin begrijp ik, op iets te weinig slaap na dan natuurlijk....
    Leuk dat je ook op een ander camp ervaring op gaat doen en dat het eten daar wat smakelijker zal zijn,en verandering van spijs doet eten dus dat komt vast goed de komende week. lieve groetjes

  • 12 Juli 2009 - 10:55

    Marieke:

    Hey zusje,

    Wat fijn om weer een bericht van jou te lezen. Het is wel gek hoor, dat mijn kleinere zusje(dat is feitelijk gezien niet helemaal waar..;))van die grootse dingen meemaakt.

    Ik moest vooral erg lachen om het verhaal van die jongen, die draken bevecht als hij onder de douche staat. Dat vind ik toch wel erg bijzonder. Ik had best willen zien hoe dat in z'n werk gaat. Jij zal inmiddels al wat minder gek op kijken van dat soort acties, aangezien je er dagelijks mee geconfronteerd wordt.

    Ik hoop dat je in dat andere kamp ook een leuke week gaat hebben en dat je er 's nachts wat minder vaak uit hoeft. Jij werkt op dit moment met mensen waar ik ook mee zou kunnen werken (gezien mijn opleiding). Ik heb er echter 4 jaar voor moeten studeren en jij doet het gewoon even met 1 weekje training. Respect hoor!
    Succes meis!

    Liefs, je (grote) zus.

  • 12 Juli 2009 - 13:45

    Tante Janny:

    Ontzettend leuk om je verslagen te lezen. Wat een ervaring.We wensen je alle goeds, meer nachtrust en lieve mensen om je heen. Als je terug bent en bij ons logeert zullen wij je extra verwennen.Liefs van ons beide.

  • 12 Juli 2009 - 13:56

    Marileen & Tessa:

    Heey Willeke!

    Wat een leuke avonturen beleef je toch ;)! Echt heel gaaf allemaal, heeel veel plezier en we lezen vast snel weer je nieuwe verhalen en foto's als die er zijn :)!

    Xx Marileen en Tessa

  • 12 Juli 2009 - 20:48

    :

    Hoi Willie!
    Leuk zeg al die ervaringen! Je schrijft ook leuk, ik moest er echt om lachen.
    Volgens mij word je daar in 2 maanden veel volwassener (niet dat je kinderachtig was hoor;) )!
    Wij zijn net terug van een 3daagse tocht over de zoutvlakte. Het was heel mooi maar zoooo koud! ´s Nachts was het wel -20 dus wat je ook aantrok, je had het toch wel koud. Ik lag iig met al mn kleren die ik mee had in bed, zelfs mn jas en muts haha.
    Succes in het andere kamp deze week, hopelijk krijg je daar lekker eten en niet alleen maar vette hap!
    Liefs x

  • 13 Juli 2009 - 14:12

    Greetje:

    Lieverd, wat weer een fantastisch verhaal! Wat zul jij straks weer genieten van een hele dag lezen als je thuis bent. Prachtig die ervaringen met die campers. Jij kijkt later nergens meer van op als je je co-schappen gaat lopen. Sterkte deze week en ik hoop dat je wat meer slaap daar krijgt. Kus, mama

  • 13 Juli 2009 - 14:31

    Esmée:

    Hee :D

    Klinkt weer helemaal leuk, behalve dan dat weinig slapen..

    Hoe is het weer daar? Waarschijnlijk beter dan bij ons de afgelopen week.. Het heeft veel geregent. Ging ik op mijn moeders B-day naar de Efteling en besloot ik met me zusje in de piranja te gaan, kwam er zo'n erge plensbui dat we zeik nat waren.. en uitendelijk niet eens in de piranja geweest, doordat met regen alle buitenatracties gesloten waren :S

    Ga vanavond echt beginnen met lezen en vrijdag en zaterdag koten bekijken, dus ik mail je wel als ik weer wat meer weet. Verder heb ik niet zo veel gedaan behalve disneyfilms gekeken :P

    Heb je in je vrije tijd ook al wat tijd gehad om de omgeving te verkennen?

    Kussen

  • 14 Juli 2009 - 14:48

    Els:

    nu pas je mail gelezen (meestal via m'n werk). wat spannend allemaal. geniet ervan. nog grote beesten gezien in het wild? zorg je ervoor dat je een beetje fatsoenlijk amerikaans accent overhoudt?
    benieuwd naar de rest van je belevenissen .....

  • 17 Juli 2009 - 18:54

    Sjoerd:

    Heb je mijn urgente mail gezien en beantwoord?

    Sjoerd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Annandale

Kamp leiden in de US

Recente Reisverslagen:

23 Augustus 2009

Laatste week en terugreis

15 Augustus 2009

Camp Friendship and the Olympics

09 Augustus 2009

Een cabin vol kinderen

01 Augustus 2009

Lead counselor

26 Juli 2009

De drukste week van de zomer
Willeke

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 14674

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 03 Juli 2014

Co-schappen in Mangochi, Malawi

03 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Zambia Nyanje Hospital

26 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Kamp leiden in de US

Landen bezocht: