Afscheid en Livingstone - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu Afscheid en Livingstone - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu

Afscheid en Livingstone

Blijf op de hoogte en volg Willeke

30 Augustus 2012 | Nederland, Groningen

Voor de volledigheid zal ik nog even kort verslag doen van de laatste twee weken van mijn reis naar Zambia. Ik zeg kort, want na een reis als dit en in het bijzonder voor de start van een nieuw studiejaar is er natuurlijk van alles dat gedaan moet worden en is tijd meteen weer schaars. ;)

In de laatste week in Nyanje heb ik op elke afdeling wel even geholpen en werd ik elke avond wel ergens uitgenodigd om te komen eten. Daarom heb ik de laatste avond iedereen bij ons uitgenodigd in the ‘Big Brother House’ (zo wordt het door iedereen genoemd). Met mijn huisgenoten ben ik naar Chipata gegaan om uitgebreid inkopen te doen. We hebben onder andere 4 levende kippen gekocht (je raadt al wat daarmee moest gebeuren) en behoorlijk wat tijd besteed aan het zoeken naar lege colaflesjes (die heb je namelijk nodig om volle flesjes te kunnen kopen in de supermarkt, tja iets over de pekelstrooier en zijn werk lijkt me maar goed). Het afscheidsfeestje was erg gezellig, een bijzondere avond met veel lieve woorden en gedans door een groot deel van de werknemers van het ziekenhuis.

Vrijdagochtend ben ik vroeg in de bus richting Lusaka en vervolgens Livingstone gestapt. De zwager van een verloskundige waar ik veel mee omging werkt als een tour guide in Livingstone en was toevallig de hele zaterdag vrij. Hij bood aan me naar de Victoria Falls te vergezellen (lucky me :D) en uiteindelijk heeft hij me de hele dag rondgeleid. De Victoria Falls is echt prachtig om te zien en ook zeer verfrissend op een warme dag. ’s Middags heb ik een cruisetochtje gemaakt over de Zambezi River (tussen de nijlpaarden en krokodillen) en ben ik in de ‘Flying Fox’ geweest (soort kabelbaan over een ravijn maar dan niet zittend maar in de Supermanhouding, fantastisch uitzicht). Een mooie dag in Livingstone dus en hoewel één dag eigenlijk veel te kort is, was het de reis zeker waard!

Zondagochtend moest de gids een paar toeristen ophalen van het vierlandenpunt (Zambia, Zimbabwe, Botswana en Namibië). Zo kwam het dat ik me ‘s ochtends om 8.00 in een speedboot op de rivier bevond, op weg naar Botswana. Die middag ben ik teruggereisd naar Lusaka, waar ik de volgende dag nog wat in het centrum heb rondgelopen. De terugreis was prima, niet veel bijzonders. Zelfs het nogal verdacht uitziende pakketje mealemeal (to prepare Nsima) is zonder al te veel problemen overgekomen naar Nederland.

Goed, dit was het dan. De mooie tijd die ik in Zambia heb gehad is voorbij, maar onvergetelijk. Bedankt voor het lezen!

Liefs

PS Ik denk niet dat ik er snel aan toe kom om de foto’s en filmpjes uit te zoeken dus ik ga geen enkele beloftes doen daarover, maar ik heb er in ieder geval genoeg gemaakt :)

  • 30 Augustus 2012 - 11:45

    Marga:

    Lieve Willeke,

    Het zal niet meevallen om weer aan Nederland te wennen.... En over te gaan tot de snelheid van het "moeten".
    Succes met het starten van alle 'gewone dingen' en je studie maar ook weer veel plezier met de ontmoetingen met de mensen die belangrijk voor je zijn :-)!

    Ik wil je in ieder geval bedanken voor je mooie verhalen en het delen van je belevenissen.
    En die foto's en filmpjes.... Geen haast maar ik zou ze "ooit" graag eens zien.

    Lieve groetjes Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Zambia Nyanje Hospital

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2012

Afscheid en Livingstone

15 Augustus 2012

Maternity ward, St. Francis en Mfuwe

24 Juli 2012

De reis en de eerste weken

03 Juli 2012

Bijna zover
Willeke

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 14682

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 03 Juli 2014

Co-schappen in Mangochi, Malawi

03 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Zambia Nyanje Hospital

26 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Kamp leiden in de US

Landen bezocht: