Maternity ward, St. Francis en Mfuwe - Reisverslag uit Nyanje, Zambia van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu Maternity ward, St. Francis en Mfuwe - Reisverslag uit Nyanje, Zambia van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu

Maternity ward, St. Francis en Mfuwe

Blijf op de hoogte en volg Willeke

15 Augustus 2012 | Zambia, Nyanje

Bedankt voor de reacties! In antwoord op twee berichten: ik kan helaas geen foto’s uploaden, internet is tergend langzaam (het heeft me serieus een uur gekost om deze site te openen) en dr. Menda’s telefoonnummer werkt niet maar ik zal het nog eens proberen.

De afgelopen weken heb ik voornamelijk doorgebracht op labour ward waar ik inmiddels bij een behoorlijk aantal bevallingen heb geholpen. Er is steeds maar één verloskundige aanwezig voor zowel labour ward als ante-/ postnatal ward dus hulp is zeker niet overbodig. Drie keer heb ik de dokter mogen assisteren bij het verrichten van een keizersnede in de operatiekamer. Ook heb ik de beginselen van het hechten geleerd en weet ik nu hoe een infuus aan te leggen.
Wat me opviel was dat de hoogzwangere vrouwen allemaal alleen komen. Het is absoluut niet de bedoeling dat de aanstaande vader de bevalling bijwoont. Ook moeders of andere familieleden van ‘women in labour’ wachten keurig buiten de deur tot het allemaal klaar is. Gelukkig hoeven ze vaak niet al te lang te wachten want de meeste vrouwen hebben thuis al zeven kinderen rondlopen dus is de bevalling zo gebeurd.
Veel mooie, bijzondere momenten in het ziekenhuis meegemaakt afgelopen week,die ik niet eens ga proberen hier te beschrijven. Natuurlijk waren er ook tegenslagen,en als de elektriciteit weer eens is uitgevallen of als we geen water hebben dan is een dag werk soms een hele uitdaging maar ik ben inmiddels redelijk gewend aan de gang van zaken en geniet van de manier waarop collega’s hier samenwerken en als team zoveel mogelijk proberen te bereiken.

Uiteraard is er ook buiten het ziekenhuis genoeg te beleven. Eind juli was ik een paar dagen in Katete zodat ik daar mijn visum kon verlengen. St. Francis Hospital is een stuk groter dan Nyanje Hospital en er zijn veel Europese medisch studenten aan het werk. Maar ik ben natuurlijk niet naar Zambia gereisd om met Nederlanders te praten dus heb ik mijn dagen vooral doorgebracht met de grote groep student nurses. Het was fijn om weer even te reizen en nieuwe plaatsen te verkennen.

Afgelopen weekend was zeker een van de hoogtepunten. We zijn met zes mensen naar Mfuwe geweest (South Luangwa National Park), zo’n zes uur hiervandaan. We hebben twee nachten gelogeerd bij een familie dichtbij het park (dat is het voordeel van reizen met Zambian citizens) en zaterdag de hele dag in het park doorgebracht. De sfeer zat er goed in, ook al zagen we eerst alleen maar impala’s en zebra’s. Nadat we de olifanten, giraffes, nijlpaarden en zelfs een luipaard hadden gevonden zijn we rustig gaan picknicken midden in het park. Later kwamen we erachter dat nog geen 300 meter van ons vandaan de leeuwen op zoek waren naar voedsel. Gelukkig waren ze druk met het jagen op een giraffe toen we ze vonden en zaten wij toen weer veilig in de auto.
Uiteindelijk hebben we bijna elk soort dier dat in het park leeft gezien,wat zeer ongebruikelijk is, vooral overdag zonder gids. Conclusie: superweekend gehad!

Nu nog maar twee weken te gaan hier in Zambia. Volgende week vrijdag ben ik van plan de Victoria Falls te bezoeken en de dag erna reis ik naar Lusaka zodat ik dinsdag mijn vliegtuig kan halen en, als het goed is,woensdagochtend weer in Amsterdam ben (een prachtige ervaring en belachelijk veel foto’s rijker).

Nog een paar losse opmerkingen.
Wist je dat...
...kippen en honden hier vrolijk en ongestoord door het ziekenhuis lopen?
...als een winkelier geen wisselgeld heeft hij je in plaats daarvan snoepjes teruggeeft?
...veel mensen hier nog nooit van een zeemeermin hebben gehoord, of van de Griekse Goden? (Genoeg verhalen te vertellen dus.)
...de zuurstofpomp in het ziekenhuis een jaar lang niet gebruikt werd omdat men niet wist dat de pomp wel degelijk werkt mbv een wereldstekker?
...we vorige week ternauwernood ontsnapt zijn aan een stormloop ossen? We moesten letterlijk door iemand’s heg heen springen om op tijd het pad te verlaten, geweldig :)

Tot over twee weken!

  • 15 Augustus 2012 - 20:02

    Gerdie:

    waaaauw wat een verhalen. ook dat de kippen en honden door het ziekenhuis heenlopen. heeeel ziek. vind het echt knap wat je er allemaal doet. Ben benieuwd naar nog meer verhalen.

    xxxxxx zussie

  • 16 Augustus 2012 - 22:12

    Daphna:

    Waaahh.... Snoepjes ipv wisselgeld, zou het ook andersom werken? ;-)
    Leuk weer om te lezen! Ben benieuwd naar alle foto's en verhalen! :-)
    Xxxx daph

  • 18 Augustus 2012 - 00:31

    Garrelt, Jeanine En Sven:

    Tof hoor! En wat een verschillen, het ene moment zonder elektriciteit met minimale hulpmiddelen je werk doen en het volgende moment lekker op safari de toerist uithangen...

  • 18 Augustus 2012 - 16:36

    Lidy :

    Geweldig Willeke wat je zoal beleefd.
    En al die ervaringen die je opdoet.
    Het verschil bij ons op de verloskamers met daar zou wsch. voor mij een enorme cultuur shock zijn.
    Geniet nog even van alles.
    Verder wens ik je een goede reis toe en een leuk en leerzaam nieuw studiejaar hier in Nederland.


    Knuffel

    Lidy


  • 20 Augustus 2012 - 21:14

    Greetje:

    Hallo Lieverd,

    Fijn weer wat van je te horen. Ik zie je al bezig op de verloskundeafdeling. Vast heel anders dan ik gewend ben. Ik moet het nog eens allemaal precies horen. Leuk dat je bij een keizersnede mocht assisteren. Je bent dus nu ook in een ander ziekenhuis geweest. Was dat veel groter?
    Dat wildpark was natuurlijk fantastisch. Jullie hadden wel lef om daar te gaan picknicken!!
    En nu vrijdag de Victoriafalls. Heel veel plezier. We zijn erg bebieuwd naar je foto"s.
    Onze vakantie zit er weer op. Nu kijken we uit naar je thuiskomst.
    Tot volgende week en nog heel veel plezier. Sterkte ook met het afscheid nemen!!
    Dikke kus,

  • 23 Augustus 2012 - 16:02

    Lisanne:

    Bijzondere verhalen hoor! Geniet er van!!

  • 23 Augustus 2012 - 18:21

    Sjoerd:

    Hi Wil,

    Je krijgt weinig reacties meer, omdat we uitzien naar je terugkomst in Nederland en je verhalen willen horen. Geweldig wat je daar gedaan hebt! Liefs, Sjoerd

  • 28 Augustus 2012 - 21:20

    Bodil:

    Haha, dat van die snoepjes is echt gek. Klinkt wel als een hele bijzondere ervaring. Ben benieuwd naar je fotos en verhalen wanneer je weer in Grunn bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Nyanje

Zambia Nyanje Hospital

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2012

Afscheid en Livingstone

15 Augustus 2012

Maternity ward, St. Francis en Mfuwe

24 Juli 2012

De reis en de eerste weken

03 Juli 2012

Bijna zover
Willeke

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 14681

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 03 Juli 2014

Co-schappen in Mangochi, Malawi

03 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Zambia Nyanje Hospital

26 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Kamp leiden in de US

Landen bezocht: