De reis en de eerste weken - Reisverslag uit Nyanje, Zambia van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu De reis en de eerste weken - Reisverslag uit Nyanje, Zambia van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu

De reis en de eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Willeke

24 Juli 2012 | Zambia, Nyanje

Er zijn alweer drie weken voorbij... hoog tijd voor een verslag dus, maar waar te beginnen?
Mijn reis naar Lusaka verliep zonder grote moeilijkheden. Onderweg heb ik een hoop medereizigers gesproken en me dus zeker niet verveeld.
En daar stond ik dan, bij de uitgang van het vliegveld in de hoofdstad van Zambia, vol goede moed, wachtend op iemand met de juiste achternaam. Na een uur ben ik toch maar dollars gaan wisselen voor kwacha en drie telefoontjes en twee uur later kon ik gelukkig vertrekken in de richting van het JMTUC waar de Rev. me kwam ophalen. Hij bracht me naar een guesthouse en de volgende dag naar de bushalte. (De rit door Lusaka was trouwens al een belevenis op zich. Overal lopen mensen langs de weg, overal worden spullen verkocht, genoeg te zien dus.)

Bij de bus ontmoette ik Humphrey, een automonteur werkend voor Nyanje Mission Hospital, met wie ik samen zou reizen. De zeven uur durende busreis kostte slechts 115.000 kwacha wat neerkomt op zo’n 20 euro, dus dat viel reuze mee. En zo vertrok ik (tenminste, zodra de buschauffeur vond dat de bus wel vol genoeg was), richting Nyanje, 400 km ten oosten van Lusaka.
De tijd in de bus heb ik vooral besteed aan foto’s maken van de omgeving (veel groen met af en toe een paar hutjes) en kletsen met mijn reisgenoot. In Nyanje wordt door the locals Nyanja gesproken, dus leerde Humphrey mij alvast de basiswoordjes. Daarnaast was er natuurlijk een eindeloos aantal leuke feitjes te vertellen over Zambia en Nederland (‘Snow? Can you eat that?’).
Om 18.30 kwamen we aan in Sinda waar we met een auto van het ziekenhuis werden opgehaald. At the hospital compound (Nederlands wordt met de dag moeilijker) werd ik vriendelijk ontvangen door de dokter en de hospital administrator.

Jullie hadden trouwens al begrepen dat dit een lang verhaal wordt? Mooi zo :)

Hier in Nyanje, deel ik een huis met drie jonge ziekenhuismedewerkers die gelukkig alledrie goed Engels spreken (met een zwaar accent weliswaar). We hebben geen warm water of koelkast maar wel onze eigen citroenboom en toch vrij regelmatig elektriciteit. Je raakt snel genoeg gewend aan douchen met koud water en op dag twee zie je de beestjes al nauwelijks meer, maar de slaap- en eetgewoonten kostten me wat meer moeite. De mensen hier gaan om 20.00 naar bed en staan op om 06.00 (donker = slapen). Ook is het gebruikelijk om elke middag en elke avond een volledige en uitgebreide warme maaltijd naar binnen te werken. Op het eerste punt heb ik me inmiddels al redelijk aangepast, het tweede...tja

Goed, over naar mijn ziekenhuiservaringen. De eerste week heb ik meegelopen op the OPD (Out Patient Department), waar de screening plaatsvindt. De clinical officer vraagt kort naar de klachten van de patient en schrijft dan medicijnen voor of stuurt ze naar het lab. Zo worden er honderden patienten gezien op 1 dag, aan de lopende band. Na een halve week zat ik naast de clinical officer en ontving ik al mijn eigen patienten (met een zuster als tolk en de c.o. om mee te overleggen).
Veel voorgeschreven medicijnen zijn: antimalaria, antibiotica en pijnstillers. De meeste patienten (vooral kinderen) komen met klachten veroorzaakt door malaria, bacteriele infecties, uitdroging of ondervoeding. De eerste week was erg nuttig voor mij. Het gaf me de gelegenheid kennis te maken met de veel voorkomende problemen hier en de behandelmogelijkheden.

Afgelopen week heb ik meegelopen op de kinderafdeling. In het begin was dat nogal een uitdaging want veel kinderen waren doodsbang voor mij of werden extreem verlegen als ik ze aansprak. Met mijn haar- en huidskleur val ik nogal op hier, maar inmiddels zijn de mensen al redelijk aan me gewend, komen de kinderen elke dag touwtje springen en wordt ik alleen nog maar nagestaard buiten het ziekenhuisterrein. Op de eerste dag op children’s ward heb ik meteen al een meningitis vast kunnen stellen, wat vrij stoer was want de zusters dachten dat het om malaria ging en konden niet ontdekken waarom het kind niet beter werd (en de dokter was die dag niet aanwezig).

Dinsdag heb ik meegeholpen vaccinaties uitdelen aan kinderen in kleine dorpjes een half uur hier vandaan. Echt een prachtige ervaring, alleen de tour daar naartoe al. Net een wilde achtbaanrit maar dan met van alles te zien onderweg. Om de varkens, koeien, kippen en geiten heen, tussen de hutjes door, zoveel mogelijk de grote hobbels in de weg ontwijkend...geweldig! (En dan kom je, na driekwartier flink heen en weer geschud te zijn, een eenzaam maar vrolijk gekleurd bordje tegen met: ‘bumps ahead’, briljant.) Op de terugweg kun je overal kookvuurtjes zien branden wat misschien niet zo effectief is als lantaarnpalen maar toch echt een mooier uitzicht geeft.

Afgelopen donderdag was voor mij de zwaarste dag. Er werd een jongetje van 1,5 jaar binnengebracht op de kinderafdeling. Hij was van een ossenwagen gevallen en alles wees op een schedelbasisfractuur. En wat kun je dan, zonder CT, zonder beademingshulpmiddelen, met een beperkte selectie medicijnen? We hebben nog een infuus aangelegd en hem eenmaal succesvol gereanimeerd maar na 45 minuten overleed hij. Wekelijkse kost voor de staf hier, maar voor mij natuurlijk niet.

Vrijdag ben ik meegeweest met de ‘Mobile ART Clinic’ en heb ik de screening van HIV-patienten uitgevoerd waarna medicijnen werden uitgedeeld. Ik spreek inmiddels genoeg woorden Nyanja om de simpele consulten zelf te doen (ik leer elke dag bij) en de patienten vinden het prachtig.

Komende week zal ik op de adult ward rondlopen en daarna op de maternity ward. Ik ben benieuwd wat ik daar allemaal ga meemaken.

Mijn vrije tijd wordt natuurlijk ook zeker niet verspild. Met z’n vieren zijn we na het werk druk met wassen, koken, zingen, mens-erger-je-niet spelen, bergwandelingen maken en het dorp bezoeken. Ik heb inmiddels geleerd hoe je Nsima (pronounce Nshima) maakt (sort of thick porridge, dagelijkse maaltijd), wat je moet dan als je een hyena tegenkomt, hoe je slangenbeten voorkomt en nog veel meer handige weetjes. Ook ben ik al helemaal gewend aan de bijzondere manier van groeten hier, aan het feit dat een afspraak om 14h betekent dat de persoon komt opdagen rond 16h en aan het geluid dat de twee gekko’s op mijn kamer ’s nachts maken als ze op muggenjacht gaan.
Tegenover ons wonen nu tijdelijk negen student-nurses met wie ik veel omga. Volgende week reis ik met hun mee naar Katete om het tweedelijns-ziekenhuis St. Francis te bezoeken (en mijn visum te verlengen). De week daarna gaan we de grote markt in Chipatta bezoeken en ik ben druk bezig met het plannen van een weekendtrip naar Mfue National Park. Genoeg te beleven dus!

Oh, als echte Hollander moet ik natuurlijk niet vergeten nog even een opmerking te maken over het weer. Het is hier volop winter, wat betekent dat het nog steeds veel te warm is om in de zon te lopen en je ‘s avonds misschien een keer een vest aantrekt (en met je bedoel ik ik, want de mensen hier dragen de hele dag truien en mutsen).

Er is zoveel meer te vertellen maar ik kan het nooit allemaal hier beschrijven. Het komt er in ieder geval op neer dat ik elke dag weer nieuwe, bijzondere, mooie dingen zie en leer over de gezondheidszorg in de tropen maar ook vooral over het dagelijks leven en de gewoonten in Zambia.

Ik ga proberen jullie over twee weken weer meer te vertellen. Elektriciteit is echter schaars op het moment, laat staan internet.

Tizao nana :)

PS Nog gefeliciteerd aan alle mensen wiens verjaardag ik heb gemist!

  • 24 Juli 2012 - 17:10

    Daphna:

    Willeke! Wat een verhalen allemaal! Super! Spannend ook allemaal, en heftig met dat kleine jochie.... Lijkt me zo naar, vooral omdat wij weten dat er hier zoveel meer mogelijkheden zijn..
    Twee warme maaltijden, hihi.. Ik zie het helemaal voor me ;-)
    Ben benieuwd naar je volgende reisverslag! Liefs

  • 24 Juli 2012 - 23:24

    Garrelt:

    Willeke, wat tof om zo een selectie van je belevenissen mee te krijgen! Heel veel succes daar nog!
    Groetjes, Garrelt, Jeanine en Sven

  • 25 Juli 2012 - 01:14

    Esdert:

    Wat kun je in korte tijd toch veel meemaken. Erg interessant om te lezen, zowel het Zambiaanse als je eigen ervaringen in het ziekenhuis. Wel jammer van die werkelijk absurde bedtijden natuurlijk. Naar bed gaan om 8 uur, dat bedenk je toch simpelweg niet :-) Daar valt als nachtbestuurder uiteraard een lang betoog met vele tientallen argumenten (en 6 A4'tjes lang) tegen in te brengen. Daarentegen is zo'n citroenboom natuurlijk wel een praktisch pracht-iets aldaar. Misschien volgend jaar eens in jullie voortuin in Vinkhuizen proberen?

    Succes met werken en genieten. Groeten, Esdert

  • 25 Juli 2012 - 07:25

    Marieke:

    Hey Zusje,

    Wat fijn om een update te krijgen! Wat heb je al ontzettend veel meegemaakt zeg. Het lijkt me heel bijzonder om in zo'n korte tijd zoveel ervaringen op te doen.
    Gaaf dat je daar zelf al consulten mag voeren, ook al ben je dan blond en een klein beetje eng ;)
    Ik kan me voorstellen dat het wel heftig is om te zien dat er daar kinderen (en volwassenen) zijn die het niet overleven, terwijl jij weet dat dat hier misschien wel had gekund.
    Ik ben in ieder geval heel trots op je! Veel succes nog, en hopelijk kun je ook veel genieten daar!
    Blijven schrijven, want je schrijft echt heel erg leuk! Ik geniet ervan je verhaal te lezen.

    Dikke kus!

  • 25 Juli 2012 - 07:25

    Marieke:

    Hey Zusje,

    Wat fijn om een update te krijgen! Wat heb je al ontzettend veel meegemaakt zeg. Het lijkt me heel bijzonder om in zo'n korte tijd zoveel ervaringen op te doen.
    Gaaf dat je daar zelf al consulten mag voeren, ook al ben je dan blond en een klein beetje eng ;)
    Ik kan me voorstellen dat het wel heftig is om te zien dat er daar kinderen (en volwassenen) zijn die het niet overleven, terwijl jij weet dat dat hier misschien wel had gekund.
    Ik ben in ieder geval heel trots op je! Veel succes nog, en hopelijk kun je ook veel genieten daar!
    Blijven schrijven, want je schrijft echt heel erg leuk! Ik geniet ervan je verhaal te lezen.

    Dikke kus!

  • 25 Juli 2012 - 10:45

    Hansjelle:

    Dag Willeke,

    Ik kreeg je bericht doorgelinkt van je trotse vader!

    Je schrijft het allemaal zo "beeldend" op dat ik me er een kleurrijke voorstelling van kan maken. Kan je de foto's die je hebt gemaakt ook op deze website zetten?

    Ik wens je nog een goede tijd toe. Hartelijke groeten van Hansjelle

  • 25 Juli 2012 - 20:08

    G.duursema@tele2.nl:

    Hoi Lieverd,


  • 25 Juli 2012 - 20:23

    G.duursema@tele2.nl:

    Hallo Lieverd,

    Wat heerlijk om weer wat van je te horen. Wat heb je al veel mee gemaakt. Je vertelde dat er een monteur met je mee is gereisd in de bus. Dat was wel fijn denk ik.
    Wel cool dat je zelf al mensen mag zien en dat je een keer een goeie diagnose hebt gesteld.
    Dat jongetje wat is overleden was natuurlijk een hele heftige ervaring. ik hoop dat je wel een beetje je verhaal kwijt kunt bij de andere meiden/ nurses in opleiding. Anders is het ook goed om alles op te schrijven.
    Het is wel afwisselend allemaal lijkt me.Poli draaien, vaccinaties doen, kinderafdeling, volwassenafdeling en dan verloskunde. Je hebt straks al heel wat ervaring.
    Wat zul je straks verlangen naar gewone hollandse pot en gewoon lekker brood. We zullen iets lekkers voor je maken als je terug komt.
    Lieverd, ik ben heel trots op je. Je doet het toch maar allemaal en wel in je eentje. grappig dat je al wat woordjes spreekt en dat je ook tijd hebt voor een spelletje en lekker zingen.Zo kennen we je ook.
    Wij gaan a.s zaterdag twee weken weg maar zullen wel kijken of we je weblog kunnen volgen
    Heel veel succes verder, sterkte met alle mooie en minder mooie ervaringen.
    Ik hou van je en een hele dikke kus!! Mama

  • 26 Juli 2012 - 20:27

    26 Juli 2012 Door: Ityduursema@home.nl:

    Wat beleef jij veel en wat kan jij beeldend verslag doen. Het is net of wij jouw belevenissen voor onze ogen zien. Wat een fantastisch mooi continent met veel tegenstellingen. Ook de geuren en kleuren zul je je later nog herinneren van Afrika en niet te vergeten de heftige ervaringen en de medische hulp die je hebt geboden. Zorg goed voor jezelf!!

    Liefs uit Roden,

    Jack, Lianne en Ity
    xxx

  • 26 Juli 2012 - 21:12

    Maria:

    Wat een ervaringen!!! Fiijn en goed dat je ze deelt. Ik ga je volgen. Zorg goed voor jezelf. Groetjes uit Groenhouten.

  • 27 Juli 2012 - 09:50

    Shaagsma:

    Hi Willke, leuk hoor dat ze je alle hoeken en gaten van het ziekenhuis laten zien. Een heel goed begin van je co-schappen, want de volgende zullen saaier zijn. Je bent in het ChiNyanje al verder dan ik heb ik begrepen. Naast het Wildpark (leeuwen ook niet aankijken als ze in je geïnteresserd zijn) zou ik ook nog wat tijd overhouden voor Lusaka en zeker nog met dr.Menda afspreken. Het zal best af en toe zwaar zijn, denk ik, maar geeft wel een goed beeld van het leven van de meeste mensen op deze aardkluit. Sterkte er mee en voldoende water drinken (moest ik zeggen van je moeder :-) ). En heel veel liefs natuurlijk, ook van mij. Sjoerd

  • 27 Juli 2012 - 16:02

    Hai Willeke,:

    Wat mooi en leuk je reisverslag te lezen. Het is niet niks allemaal en ik vind het heel erg dapper van je en knap dit allemaal te ondernemen! Ik wens je heel veel succes! De mensen daar zullen blij met je zijn, en dat je er bent. Lieve groetjes vanuit Leusden, Astrid

  • 07 Augustus 2012 - 11:04

    Marga:

    Lieve Willeke,
    Net terug van onze 'gewone' franse vakantie, je bericht pas kunnen lezen. Wij maar denken dat we daar veel beleefd hebben maar dat is helemaal niks vergeleken met jouw verslag. Wat een belevenissen maar vooral wat een initiatief om zo je vakantie door te brengen. Mooie ervaringen, heftige belevenissen en heel veel nieuwe contacten wat bijzonder allemaal. Dat Greetje schrijft trots op je te zijn dat is zeer begrijpelijk en al ben ik niet je moeder ook ik ben reuze trots op je :-) !
    Volgens mij heb jij de juiste opleiding gekozen als ik lees hoe betrokken je bent bij alle mensen, en als je een ander vak mocht willen dan zou ik je adviseren om schrijver te worden want je stijl is Geweldig!

    Ik kijk weer uit naar een nieuw verslag. Lieve groetjes Marga

  • 09 Augustus 2012 - 19:10

    Eva:

    Hoi Willeke!

    Wow wat maak je veel mee daar! Dat is wel echt hele andere koek dan alle bedplassers, ADHD'ers en heimwee kindjes die ik krijg op Vinea-kamp, hahaha! Dit is misschien zelfs wel spannender dan de co-schappen die je volgend jaar gaat lopen. Echt super leuk om zo'n blog te lezen. Ik kan er in m'n hoofd nu een beetje een beeld bij maken hoe het allemaal gaat daar. Echt echt heel heftig dat daar dan zo'n klein kindje dood gaat :( Heel veel succes en plezier in Zambia de komende tijd en ik ben benieuwd naar al je verhalen als je terug bent!

    x Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Nyanje

Zambia Nyanje Hospital

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2012

Afscheid en Livingstone

15 Augustus 2012

Maternity ward, St. Francis en Mfuwe

24 Juli 2012

De reis en de eerste weken

03 Juli 2012

Bijna zover
Willeke

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 14680

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 03 Juli 2014

Co-schappen in Mangochi, Malawi

03 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Zambia Nyanje Hospital

26 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Kamp leiden in de US

Landen bezocht: