De dag van vertrek - Reisverslag uit Leusden, Nederland van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu De dag van vertrek - Reisverslag uit Leusden, Nederland van Willeke Kampen - WaarBenJij.nu

De dag van vertrek

Blijf op de hoogte en volg Willeke

02 April 2014 | Nederland, Leusden

De dag van vertrek, altijd bijzonder.
Over 5 uurtjes vertrekt het vliegtuig naar Londen, daarna gaan we richting Johannesburg om morgenmiddag aan te komen in Lilongwe - Malawi. Nog even snel een introductie op mijn weblog dus.

Ik ga samen met Martine (vriendin, studiegenootje, huisgenootje) 12 weken co-schappen lopen in Malawi. 6-8 weken een stage tropengeneeskunde, waarvoor we in het Mangochi District Hospital zullen werken. De overige weken een stage sociale geneeskunde, waarvoor we mee zullen werken aan lokale gezondheidsprojecten, op outreach zullen gaan (naar de dorpjes) om vaccinaties uit te delen, zwangere vrouwen te screenen, en voorlichting te geven over voeding en preventie van infectieziekten.
Sinds mijn vorige reis heb ik 1,5 jaar ervaring opgedaan in de kliniek, in het kader van mijn studie. Ook wel handig, gezien ik dit keer echt aan het werk zal gaan in het ziekenhuis in Malawi. Niet meer alleen meelopen, maar stage lopen, ook medisch inhoudelijk betrokken zijn bij patiënten, een stuk meer verantwoordelijkheid. Een hele uitdaging dus.

Verder gaan we, met name in de weekenden, natuurlijk meer van Malawi ontdekken! Natuurgebieden verkennen en kennis maken met de taal (chichewa) en cultuur. Concrete plannen zijn er nog niet echt dus dat wordt nog een verrassing.

Ik heb er ontzettend veel zin in!

1,5 jaar geleden ben ik twee maanden in Zambia geweest. Daar heb ik een paar mensen ontmoet die ik de afgelopen tijd erg heb gemist. Daarom ben ik van plan de laatste week van deze reis te besteden aan een tripje over de grens: naar Zambia. Met de bus zal ik van Lilongwe naar Nyanje reizen om mijn vrienden in Zambia op te zoeken. Daar heb ik natuurlijk ook alvast veel zin in!

Maar nu eerst, Malawi! Ik zal proberen hier af en toe wat te schrijven over onze belevenissen, en heel misschien zet ik er zelfs wat foto's bij ;)

Tizao nana!

  • 02 April 2014 - 12:17

    Noëlle:

    Vet leuk!

  • 02 April 2014 - 14:23

    Daphna:

    Super gaaf! Geniet ervan! :)

  • 02 April 2014 - 18:19

    Garrelt:

    Hee Willeke, heel veel plezier! Worden vast weer hele bijzondere ervaringen...

  • 04 April 2014 - 19:51

    Maria Van Rijssel:

    Een hele goede leerzame tijd toegewenst.
    Ik twijfel er niet aan dat je goed voor die ander zorgt.
    Maar, lieve Willeke, zorg ook vooral goed voor jezelf. En... geniet.
    Groet!!!

  • 09 April 2014 - 23:34

    Michiel P:

    Veel plezier, Willeke! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 14647

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 03 Juli 2014

Co-schappen in Mangochi, Malawi

03 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Zambia Nyanje Hospital

26 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Kamp leiden in de US

Landen bezocht: